Meditasjon

Å starte med en jevnlig meditasjonspraksis kan i begynnelsen virke utfordrende og vanskelig. Men etterhvert vil du legge merke til alle fordelene du oppnår med en jevnlig praksis.

Når man prøver å integrere en ny vane vil du raskt forstå at nøkkelen ligger i å praktisere det jevnlig. Å starte med en jevnlig meditasjonspraksis kan i begynnelsen virke utfordrende og vanskelig. Men etterhvert vil du legge merke til alle fordelene du oppnår med en jevnlig praksis.

Hvordan komme i gang med en meditasjonspraksis

Start i det små:

En jevnlig praksis er et godt mål å arbeide mot men begynn i det små med f eks 5 minutter. I begynnelsen vil du oppleve at det er utfordrende og at tankene spinner. Du føler deg kanskje ikke avslappet i det hele tatt. Husk at ingenting er rett eller galt – alle tanker som kommer til deg er ok. Observer og aksepter det som kommer til deg vend så oppmerksomheten tilbake til pusten. Undersøk og prøv deg frem på å meditere til forskjellige tider og kjenn etter på hva som fungerer best for deg. Noen kjenner at de er mest mottakelig på morgenen, andre på kveldstid – her er det ingen fasit. Prøv imidlertid å praktisere på den tiden som kjennes rett for din timeplan og prøv å hold deg til den.

Finn en komfortabel stilling:

Du har trolig sett bilder av mennesker som mediterer i lotusstilling, du trenger ikke å være i en bestemt posisjon for å kunne meditere. Finn en komfortabel stilling (helst med rett rygg) liggende fungerer også.

Fortsett:

Det tar tid å integrere en ny vane, så vær raus med deg selv og ikke still for høye krav i begynnelsen. I stedet for å lete etter grunner til hvorfor du ikke bør fortsette å meditere så utforske utfordringer du kjenner på med nysgjerrighet og et åpent sinn. Utfordringene du møter under meditasjon kan veilede deg mot en mer vellykket praksis. Tenk på det på denne måten: Hvis du begynner å meditere når du føler deg engstelig og opprørt, kan det hende du føler deg litt bedre. Men hvis du fortsetter en vanlig meditasjonspraksis, kan det hende du har lettere for å håndtere stresset ditt før følelsene dine overvelder deg.

Viktigs av alt:

Det er ingen riktig eller gal måte å meditere på. Du vil oppnå størst suksess når du praktiserer på en måte som fungerer for deg, så utforsk og kjenn etter på hva som passer best for deg. Når du begynner å kjenne på følelser som økt medfølelse, fred, glede og aksept i livet ditt, vil du forstå at det fungerer.

Namaste fra Marie

Foto: Irene Sletvik

Del dette innlegget

yoga

Marie Ruud Skogedal

Marie Ruud Skogedal er Yogalærer og daglig leder i Spiritus Yoga Marie. Hun har praktisert yoga i 12 år og har flere års erfaring i å undervise Ashtanga – Vinyasa, aktiv, senior, myk, herre og yin yoga.

Personvern og cookies

Spiritusyoga.no tar ditt personvern på alvor! Det brukes cookies og dine data til å forbedre og tilpasse innhold og tjenester. Les mer

Yogaweekend i Vakre Hardanger

Bli med å dykke dypere inn i din yogapraksis i naturskjønne omgivelser på Hardangerfjord hotell 

Påmeldingsfrist

Dager
Timer
Minutter
Sekunder